(وبسایت مداحی کربلایی محسن احمدی)

(سایت مداحی کربلایی محسن احمدی)
بانوای دلنشین کربلایی محسن احمدی دوشنبه شبـــــــها راس ساعت:21 نعمت آباد خ میرزایی جنب خیابان مینو حسینیه حضرت ابوالفضل العباس(ع)،سامانــــــه هیئت:09381954355،سایت سیاسی مذهبی،اشعار مذهبی،اشعار مهدوی،احادیث و روایات
دانلود مداحی با صدای کربلایی محسن احمدی
آخـــرين مـطالــــــب
لـــــینک های ویـــــژه

آثار چشم‏ چرانی‏ ...!

همه می‏دانیم که چشم‏چرانی اثرات بسیار زشتی را در سلامتی و روح انسان به ویژه در جوانان می‏گذارد، چرا که به وسیله چشم، بسیاری از گناهان را انجام خواهد داد و در برخی موارد برای رسیدن به خواسته خود که از راه چشم تحریک شده است زندگی خود را هم به مخاطره می‏اندازد.

پس چه بهتر آن است که یک جوان به وسیله کنترل نگاه، سلامت فکر و طهارت روح خود را حفظ کرده و زندگی باصفای خویش را به بسیاری از گناهانی که به وسیله یک نگاه انجام می‏شود، آلوده نسازد و با این بیان می‏توان گفت که آثار منفی چشم‏چرانی بسیار است اما از باب اختصار به چند نمونه اکتفا می‏کنیم:

1 تحریک شهوت حیوانی‏

در روایتی که از حضرت امام جعفر صادق (علیه السلام) رسیده آمده است:" ز نگاه به نامحرمان خودداری کنید، چرا که تخم شهوت را در دل بکارد و همین بس که بیننده را در فتنه بیندازد." مستدرک الوسائل، ج 10، ص 157.

2 ایجاد حسرت دائمی‏

چه بسیار افرادی که به وسیله چشم خود چیزی را اراده کردند، اما برای همیشه حسرت آن بر دلشان نشست و هیچ گاه به آرزوی خود نرسیدند و برای اینکه در دام این لذت‏های زودگذر گرفتار نشویم امام صادق (علیه السلام) ما را چنین راهنمایی می‏فرماید:

نگاه تیری از تیرهای زهرآگین شیطان است و چه نگاه‏هایی است که به دنبال آن حسرت بسیار زیادی را برای بیننده بر جای گذارده است.

قَالَ الصَّادِقُ (علیه السلام): النَّظَرُ سَهْمٌ مِنْ سِهَامِ إِبْلِیسَ مَسْمُومٌ وَ کَمْ مِنْ نَظْرَةٍ أَوْرَثَتْ حَسْرَةً طَوِیلَةً کافی، ج 5، ص 559.

3 افتادن در دام شیطان‏

شاید بسیاری از جوانان عزیز به دشمن اصلی بشر و گستردگی دام‏های او پی نبرده‏اند، اما این را بدانید که هیچ حرکت ضداخلاقی در جامعه و فرد پیدا نخواهید کرد مگر آنکه به وسیله شیطان پلید شکل گرفته است چرا که او پس از طرد از درگاه احدیت به عزت خداوند سوگند یاد کرد که تمام بندگان را از راه به در برد، مگر آنان که مخلص بوده و از تیررس آن خبیث دور باشند، حال که چنین است یقین کنید که در اینجا نیز شیطان کار خود را دنبال کرده و به وسیله تیرهای زهرآگین خویش شما را به گناه مجدد وا می‏دارد و همین نگاه مجدد

علیه شما محدود نشده و باعث گناهان دیگر خواهد شد. بدین جهت است که معصومین فرموده‏اند اکیدا از نگاه مجدد خودداری کنید. از جمله سفارش‏هایی که پیامبر (صلی الله علیه و آله) به حضرت علی (علیه السلام) داشت این بود: اولین نگاه از آن توست ولی دومین نگاه به ضرر تو تمام خواهد شد، زیرا دومین نگاه به وسیله شیطان هدایت می‏گردد.

أَوَّلُ نَظْرَةٍ لَکَ وَ الثَّانِیَةُ عَلَیْکَ وَ لا لَکَ وَ النَّظِرَةُ الثَّالِثَةِ سَهْمٌ مَسْمُومٌ مِنْ سِهَامِ إِبْلِیسَ مَنْ تَرَکَهَا لِلَّهِ لا لِغَیْرِهِ أَعْقَبَهُ اللَّهُ إِیمَاناً یَجِدُ طَعْمَهُ‏ دعائم الاسلام، ج 2، ص 202.

آری و این سفارش درسی برای ما است نه برای حضرت علی (علیه السلام) چرا که او امام بوده و از هر گناهی مبرا است، این کلام نورانی کنایه ای است برای ما که مراقب اعضاء و جوارح خود باشیم.

4 سلب آسایش فکری:

چهارمین آسیبی که به انسان در اثر چشم‏چرانی وارد می‏شود، این است که یک چشم‏چران هیچ گاه آسایش فکری ندارد و پیوسته فکر و ذهنش مشغول آنچه دیده است، می‏باشد. به گونه‏ای که از فکر هر منظره‏ای خود را برهاند گرفتار فکر منظره دیگر می‏شود.

امیرمؤمنان (علیه السلام) می‏فرماید: هر که دیده خود را رها سازد، آسایش خود را سلب کرده است.

قَالَ أَمِیرُ الْمُومِنِینَ (علیه السلام): مَنْ أَطْلَقَ نَاظِرَهُ أَتْعَبَ حَاضِرَهُ مَنْ تَتَابَعَتْ لَحَظَاتُهُ دَامَتْ حَسَرَاتُهُ‏ جامع الاخبار، ص 93.

5 چشمان وی پر از آتش خواهد شد

و آخرین آسیبی که یک چشم‏چران در اثر این کار زشت می‏بیند این است که خداوند در روز قیامت در چشمان او میخ آهنین کرده و سپس پر از آتش خواهد کرد.

پیامبر (صلی الله علیه و آله) می‏فرماید: هر که چشم خود را از حرام پر کند (به نامحرم نگاه کند و خیره شود) خداوند در روز قیامت در آن چشم میخ‏های آهنین فرو می‏برد، سپس آن را پر از آتش کرده تا حساب مردم تمام شود، آنگاه دستور می‏دهد تا او را به آتش جهنم ببرند.

قَالَ رَسُولُ اللَّهِ (صلی الله علیه و آله): مَنْ مَلا عَیْنَهُ حَرَاماً یَحْشُوهَا اللَّهُ یَوْمَ الْقِیَامَةِ مَسَامِیرَ مِنْ نَارٍ ثُمَّ حَشَاهُمَا نَاراً إِلَی أَنْ تَقُومَ النَّاسُ ثُمَّ یُومَرُ بِهِ إِلَی النَّارِ جامع الاخبار، ص 93.

آثاری دیگر برای چشم چرانی‏

1) حسرت: قَالَ الصَّادِقُ (علیه السلام): النَّظَرُ سَهْمٌ مِنْ سِهَامِ إِبْلِیسَ مَسْمُومٌ وَ کَمْ مِنْ نَظْرَةٍ أَوْرَثَتْ حَسْرَةً طَوِیلَةً کافی، ج 5، ص 559.

2) گناه: قَالَ عِیسَی بْنُ مَرْیَمَ لِلْحَوَارِیِّینَ: إِیَّاکُمْ وَ النَّظَرَ إِلَی الْمَحْذُورَاتِ فَإِنَّهَا بَذْرُ الشَّهَوَاتِ وَ نَبَاتُ الْفِسْق‏ مصباح الشریعة، ص 9.

3) رسوایی در دنیا: و لایخرجن من الدّنیا حتّی یفضحه الله فی الدّنیا میزان الحکمة.

4) غضب الهی: قَالَ رَسُولُ اللَّهِ (صلی الله علیه و آله): اشْتَدَّ غَضَبُ اللَّهِ عَلَی امْرَأَةٍ ذَاتِ بَعْلٍ مَلاتْ عَیْنَهَا مِنْ غَیْرِ زَوْجِهَا أَوْ غَیْرِ ذِی مَحْرَمٍ مِنْهَا ثواب الاعمال، ص 286.

5) قساوت قلب: قَالَ أَمِیرُ الْمُومِنِینَ (علیه السلام): مَنْ قَلَّ وَرَعُهُ مَاتَ قَلْبُهُ‏ نهج‏البلاغه، حکمت 349.


๑۩๑ سید مهدی رضوی:09381954355 ๑۩๑

نظرات شما عزیزان:

سجاد
ساعت2:39---9 خرداد 1391
انشاالله خدا چشم هممون رو پاک نگه داره عالی بود التماس دعاپاسخ:آمین یا رب العالمین

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:


مـــــوضوعات مـــــرتبط: مطالب زیبا وخواندنی، ،
[ 10 / 5 / 1391 ] [ 22:30 ] [ سید مهدی رضوی ] [ ]
░▒ نظر یادت نره همسنگر گرامی، برای بهتر شدن سایت لطفا اینجا کلیک نمائید heiat110.lxb.ir ▒░
پایگــاه مداحـــــــــــی

بــــــسـم الله الـــــــرحــمن الـــــــرحــیـم شما جوانید قدر لحظات جوانی را بدانید هــرگز جـز بـرای رضـای خـدا کاری نکنید. {حــــــضـرت آیــت آلله امــام خـامنـــه ای} تـا کــــــــور شـود هــر آنکـــه نـتواند دیـــد بین مـــن و رهبــــــر عزیزم عهــدی سـت ســید عــــــــلی حســــینی خـامنـــه ای فـــــرمانده ی ارشد سـپاه مهـــدی سـت شــادی دل حـضــرت زهــرا(س) صـــلوات نــویسنده: ســـــیـد مـهــــدی رضـــوی
مـوضوعــــــــــات وب
امـــــــکانات وب